Empire NET

Παρασκευή, Ιουλίου 06, 2007

Αποκάλυψη: «Θάβουν» τα στοιχεία για το φονικό όζον!

Tο όζον (Ο3), ο φονικότερος ρύπος του φωτοχημικού νέφους που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, έχει… ακριβά γούστα! Κατοικεί, μόνιμα και με τις υψηλότερες καθημερινές συγκεντρώσεις του, στις ακριβότερες από πλευράς κτηματαγοράς περιοχές της Αθήνας: το Μαρούσι, την Κηφισιά, το Κεφαλάρι, την Εκάλη, τη Λυκόβρυση, τους Θρακομακεδόνες, τη Ν. Σμύρνη, το Παλαιό Φάληρο και την Αγία Παρασκευή. Μια πραγματικότητα που αποκρύπτεται, αφού σε αντίθετη περίπτωση θα επιδρούσε, για παράδειγμα, καταλυτικά στις τιμές των κατοικιών σε όλες αυτές τις… προνομιούχες κατά τους κτηματομεσίτες και την επικρατούσα αντίληψη περιοχές, και όπου, όπως είναι εύλογο, η ζήτηση κατοικιών θα ακολουθούσε ευθέως αντίθετη πορεία με αυτή του όζοντος!

Αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, η ρύπανση από το όζον ευθύνεται για 20.000 θανάτους ετησίως σε όλη την Ευρώπη!!!

Αλλά είναι και αυτή που κατατρύχει το 30% του αστικού πληθυσμού της Ευρώπης, κατά κανόνα τους κατοίκους των προαστίων των μεγάλων αστικών κέντρων, καθώς αυτοί είναι που εκτίθενται στις υψηλότερες συγκεντρώσεις όζοντος οι οποίες συχνά πλέον υπερβαίνουν τα ανώτατα αποδεκτά όρια που έχουν τεθεί από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.

Το όζον σε υψηλές τιμές, κατά ειρωνική συγκυρία, όταν βρίσκεται σε απόσταση 32-48 χιλιομέτρων από την επιφάνεια της γης μάς προστατεύει αποτελεσματικά από τις εξαιρετικά επικίνδυνες υπεριώδεις ακτινοβολίες του ήλιου, στο επίπεδο της επιφάνειας της γης όμως προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Όπως: ερεθισμό στην αναπνευστική οδό, διαταραχή της αναπνευστικής λειτουργίας, αίσθημα ξηρότητας στον λαιμό, πόνο στο στήθος, βήχα, άσθμα, φλεγμονή στους πνεύμονες και πιθανή επιδεκτικότητα σε μολύνσεις του αναπνευστικού.

Ιδιαίτερα στα παιδιά ηλικίας 4 έως 10 ετών που πάσχουν από παιδικό άσθμα, το όζον σε σχετικά μεγάλες συγκεντρώσεις προκαλεί σοβαρά προβλήματα. Τα παιδιά που περνούν πολύ χρόνο στο ύπαιθρο παίζοντας, τα άτομα που πάσχουν από άσθμα και οι ηλικιωμένοι, διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο από το όζον.

Σε ασθενείς με άσθμα τα υψηλά επίπεδα όζοντος προκαλούν περισσότερες κρίσεις, περιορίζουν περαιτέρω τη δυσκολία της αναπνοής και οδηγούν σε αυξημένες ανάγκες σε φάρμακα.

Κόλαση στους Θρακομακεδόνες, εφιάλτης στη Λυκόβρυση

Από τις 20 Ιουνίου ως χτες, τρεις φορές το όζον ξεπέρασε στα βόρεια προάστια της Αθήνας το όριο λήψης έκτακτων μέτρων (και για αρκετές ώρες), ενώ καθημερινά ξεπερνούσε τα όρια προειδοποίησης για περιορισμό της κυκλοφορίας, των πάσης φύσης ρυπογόνων λειτουργιών και γενικότερα των δραστηριοτήτων του πληθυσμού.

Η Δευτέρα ήταν η χειρότερη ημέρα, καθώς το όζον ξεπέρασε επί πέντε ώρες (!) τα όρια λήψης έκτακτων μέτρων, φθάνοντας στους Θρακομακεδόνες στα 277 μgr/m3 στις δύο το μεσημέρι, με όριο λήψης μέτρων τα 240 μgr/m3!

Το Σάββατο, επίσης στις δυο το μεσημέρι και επίσης στους Θρακομακεδόνες, το όζον έφτασε στα 252 μgr/m3, στις δώδεκα το μεσημέρι στη Λυκόβρυση και για δυο συνεχόμενες ώρες έφτασε τα 230 και στο Μαρούσι για τρεις συνεχόμενες ώρες τα 216, ενώ στη Ν. Σμύρνη στις τρεις το μεσημέρι τα 186 μgr/m3, δηλαδή πάνω από το όριο προειδοποίησης του πληθυσμού.

Το όριο λήψης μέτρων ξεπέρασε και την Παρασκευή στις τρεις το μεσημέρι, και αυτή τη φορά στους Θρακομακεδόνες.

Με εξαίρεση την περασμένη Πέμπτη (21/6), το τελευταίο οκταήμερο καθημερινά το όζον ξεπερνούσε το όριο προειδοποίησης του κοινού επί πολλές ώρες στη Λυκόβρυση, το Μαρούσι, αλλά και την Αγία Παρασκευή, τα Άνω Λιόσια και το Παλαιό Φάληρο. Τις ίδιες ημέρες το όζον στον σταθμό της οδού Πατησίων δεν ξεπέρασε ούτε μια ημέρα το 1 μgr/m3 !!!

Παρά την εφιαλτική κατάσταση, η κυβέρνηση απέφυγε να λάβει οποιοδήποτε ουσιαστικό μέτρο που θα προστάτευε αποτελεσματικά την υγεία των κατοίκων της πρωτεύουσας, με εξαίρεση τη διακοπή της λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών (την Τρίτη και Τετάρτη – δηλαδή κατόπιν «εορτής») στις 12 το μεσημέρι, μέτρο που αμφισβητείται ότι μπορεί να επιδράσει στον περιορισμό της δημιουργίας του όζοντος.

Αντιθέτως δια του ΥΠΕΧΩΔΕ περιορίστηκε σε προειδοποιήσεις καταλήγοντας στην ανακοίνωση:

«Η εξέλιξη των τιμών ρύπανσης παρακολουθείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ και σε περίπτωση υπέρβασης των οριακών τιμών για το όζον θα εκδίδεται σχετική ανακοίνωση».

Τις ίδιες ημέρες το υπουργείο Υγείας με ανακοινώσεις του συνιστούσε σε «άτομα με αναπνευστικές και καρδιοαγγειακές παθήσεις και γενικότερα άτομα ευαίσθητα στην ατμοσφαιρική ρύπανση να παραμένουν σε εσωτερικούς χώρους και να αποφεύγουν την κυκλοφορία στο εξωτερικό περιβάλλον». Επίσης συνιστούσε «στα παραπάνω άτομα, καθώς και τα παιδιά, να αποφεύγουν την έντονη σωματική άσκηση, η οποία μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό της αναπνευστικής οδού και να οδηγήσει σε αναπνευστικά προβλήματα».

Κρύβουν την αλήθεια

Ο Σουφλιάς θα επικαλεστεί τις φειδωλές σε αριθμό και εξηγήσεις ανακοινώσεις που εκδόθηκαν από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου του για να ισχυριστεί ότι ως υπουργός έκανε καλά τη δουλειά του. Αλλά η αλήθεια δεν θα βρίσκεται στα λόγια του. Και αυτή είναι μία: κρύβουν την αλήθεια από τους κατοίκους της πρωτεύουσας και τους ευρωπαίους αρμόδιους.

Για παράδειγμα, στις ανακοινώσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν γίνεται ειδική αναφορά – όπως θα όφειλαν – στο γεγονός ότι όλες τις προηγούμενες ημέρες οι τιμές του όζοντος σε οκτάωρη μέτρηση (μια μέτρηση με ιδιαίτερη σημασία, καθώς αυτή η πολύωρη και καθημερινή συμβίωση με υψηλές συγκεντρώσεις του συγκεκριμένου ρύπου είναι κι αυτή που δημιουργεί τη μεγαλύτερη νοσηρότητα στον πληθυσμό) ξεπερνούσαν σε όλα τα προάστια της Αθήνας το όριο που είναι μόλις 120 μgr/m3 φθάνοντας ως και σε διπλάσια επίπεδα!

Χαρακτηριστικό είναι ότι στη Ν. Σμύρνη την Κυριακή καταγράφηκε τιμή οκταώρου 141 μgr/m3 και τη Δευτέρα 140, στα Ανω Λιόσια, αντίστοιχα, 151 και 137, στο Μαρούσι 152 και 184, στη Λυκόβρυση 160 και 167, στην Αγία Παρασκευή 133 και 136, ενώ για τους Θρακομακεδόνες δεν έδωσαν τιμή οκταώρου για την Κυριακή, παρά μόνο για τη Δευτέρα, κι αυτή ήταν 214 μgr/m3.

Γιατί στα βόρεια προάστια

Από το 1965, οπότε και έγινε η πρώτη επιστημονική ανακοίνωση για την ύπαρξη του «νέφους» (στο Ε’ Πανελλήνιο Συνέδριο των Αρχιτεκτόνων) οι επιστήμονες είχαν διαπιστώσει πως η ατμοσφαιρική ρύπανση – και ιδίως η φωτοχημική – μετακινιόταν και εγκλωβιζόταν προς το βόρειο μέρος του λεκανοπεδίου, κυρίως τους Θρακομακεδόνες!

Οπως είχαν πει, βασική αιτία είναι το ανάγλυφο της περιοχής, με την Πάρνηθα, την Πεντέλη και τον Υμηττό, καθώς και τα ρεύματα που έρχονται κατά κανόνα από τον Σαρωνικό. Αυτά σπρώχνουν το «νέφος» βόρεια της Αθήνας και το εγκλωβίζουν στα βόρεια προάστια.

Το περίεργο είναι ότι πολύ υψηλές συγκεντρώσεις όζοντος καταγράφονται και στη Ν. Σμύρνη και το Παλαιό Φάληρο, που βρίσκονται, μάλιστα, σε επαφή ή κοντά στη θάλασσα. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι επειδή το όζον έχει αυξηθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια, σημαντικές ποσότητες κατευθύνονται τις απογευματινές και βραδινές ώρες προς τη θάλασσα, αλλά καθώς εκεί δεν διαλύονται, επιστρέφουν το πρωί προς την ξηρά χάρη στη θαλάσσια αύρα και εγκλωβίζονται στις παραλιακές περιοχές επειδή η πόλη παράγει και νέες ποσότητες όζοντος που «δραπετεύουν» προς τα προάστια και κάθε κατεύθυνση.

«Mπλακ - άουτ» για τους... κουτόφραγκους

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (EΟΠ), που εδρεύει στην Κοπεγχάγη, με ένα δίκτυο 500 σταθμών μέτρησης σε όλη την Ευρώπη καταγράφει διαρκώς (και σε πραγματικό χρόνο) τις τιμές όζοντος. Στο δίκτυο αυτό μετέχει και η Ελλάδα.

Πρόκειται για μια σαφή ένδειξη για τη σημασία που αποδίδει στο όζον η ευρωπαϊκή υπηρεσία περιβάλλοντος, καθώς οι επιδημιολογικές και άλλες έρευνες αποκαλύπτουν συνεχώς και νέα ανησυχητικά στοιχεία. Μάλιστα ο ΕΟΠ, υλοποιώντας την απόφαση της Ε.Ε. για διαρκή, υπεύθυνη και γενικευμένη ενημέρωση του πληθυσμού, δημιούργησε το Ozone Web, ένα νέο διαδικτυακό εργαλείο, όπου ανά ώρα καταγράφονται οι μετρήσεις όλων των σταθμών ρύπανσης στην Ευρώπη και όπου οι πολίτες, για πρώτη φορά, έχουν τη δυνατότητα να δουν τις τιμές του τροποσφαιρικού όζοντος σε τοπικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είτε εισάγοντας ένα τοπωνύμιο είτε με ένα πάτημα επάνω στον χάρτη της Ευρώπης.

Το «Π» αποκαλύπτει σήμερα την ύπαρξη αυτού του διαδικτυακού τόπου και ταυτόχρονα δημοσιεύει τις καταγραφές για τις επίμαχες ημέρες και ώρες της τελευταίας εβδομάδας. Παράλληλα δημοσιεύει την καταγραφή ολόκληρης της Ευρώπης, την ίδια ώρα που στην Αθήνα το όζον ξεπερνούσε το όριο λήψης έκτακτων μέτρων.

Αλλά αποκαλύπτουμε και κάτι ακόμη (το οποίο ο καθένας μπορεί να διαπιστώσει μπαίνοντας στον ιστότοπο http://eea.europa.eu/maps/ozone για να δει τις καταγραφές):

Τη Δευτέρα, όταν στα προάστια της Αθήνας το όζον κτυπούσε «κόκκινο» και για πολλές ώρες, οι σταθμοί του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν μετέδιδαν τα στοιχεία στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (οι καταγραφές που δημοσιεύουμε είναι αποκαλυπτικές).

Ετσι, στα αρχεία του ΕΟΠ δεν υπάρχει η καταγραφή της Δευτέρας για τις 12 το μεσημέρι, όπως επίσης από τη μία ώς τις πέντε το απόγευμα και ξανά από τις έξι και μετά, κάτι που συμβαίνει για όλους τους άλλους σταθμούς της Ευρώπης!

Είναι προφανές ότι κάποιοι από το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν ήθελαν να καταγραφεί η πλήρης αλήθεια στον ΕΟΠ, αλλά και να μην τη δουν οι ευρωπαίοι πολίτες που θα επισκέπτονταν το Ozone Web.

Από τα στοιχεία αυτού του διαδικτυακού τόπου προκύπτει ακόμη ότι υψηλές συγκεντρώσεις όζοντος βιώνουν τα προάστια της Αθήνας επί δυο εβδομάδες (από τις 12 Ιουνίου), ενώ συστηματικά οι καταγραφές του φονικού αυτού ρύπου στην ελληνική πρωτεύουσα είναι από τις υψηλότερες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό.

Δεν πάει πίσω, όμως, και η Θεσσαλονίκη. Την 1η Ιουνίου (στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου) ο δήμαρχος Βασίλης Παπαγεωργόπουλος τόνισε ότι κτυπούν «κόκκινο» πλέον και οι μετρήσεις των αιωρούμενων σωματιδίων και του όζοντος στη Θεσσαλονίκη, ενώ αντίθετα καθοδική είναι η πορεία των υπολοίπων ατμοσφαιρικών ρύπων, σύμφωνα με πολύχρονη έρευνα της υπηρεσίας Περιβάλλοντος και Πρασίνου του δήμου.

Ειδικότερα το όζον, όπως ανέφερε, πλήττει τα προάστια της πόλης και ήδη έχει καταστεί φανερό πως το φωτοχημικό νέφος θα είναι μελλοντικά το μεγάλο πρόβλημα για το περιβάλλον της πόλης.


http://www.topontiki.gr/Pontiki/index.php?option=com_content&task=view&id=2031&Itemid=1

Δεν υπάρχουν σχόλια: